Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

söndag 5 september 2010

Sång till friheten

Inte mycket basket på biw nu, men det lär komma. Tre veckor till seriestart och första träningsmatchen redan nu på onsdag. Kidsen var på Toy Story 3 och jag gjorde en Bengans, dvs tittade runt på CD & böcker. Gjorde en kulturgärning och köpte boxen "Sång till friheten" med Afzelius. 65 låtar och en bok skriven av erkände journalisten Hannes Råstam, fd bassist i Afzelius band samt bror till en tidigare kollega till undertecknad, det ni! Hajar till när jag läser att Afzelius är den svenske artist som sålt mest plattor (med svensk sång ska tilläggas). Okej..mer än Lundell alltså? Trodde jag faktiskt inte. Läste ut boken ganska fort, biografier är intressanta och en bio över en man som stod för det han sa & gjorde växer inte på träd. Jag har ju t.o.m döpt min dotter efter hans dotter, bara en sån sak. Gott att i sådana här tider få lyssna på låtar som "Medan bomberna faller", "Under Sions kalla stjärna" & inte minst "Svarta gänget", den sannaste text som skrivits om det sk "nya arbetarpartiet". Fan, tror Afzelius roterar i sin grav för närvarande. Men låtar som "Odyssevs", "Isabelle" & "Så vill jag bli" visar en annan sida av artisten, som dog i förtid men som inte bad om ursäkt. RIP. (Det fanns 2 precis likadana boxar men med 40 spänn skillnad på dem...Jag tog den billigaste, inte lätt att leva som man lär)
Sen köpte jag en annan CD också, som jag nästan skäms för, men till mitt försvar är det en present...
/henrik

2 kommentarer:

Fredrik Joulamo sa...

Detta är en jävla bra text.

”Det är en sanning bland många andra, att i varje form av kamp, finns det några som när man lyckas, alltid råkar gå längst fram.

Men när stridslyckan plötsligt vänder, och när viljan är allt man har, och man söker de främstas händer finns de inte längre kvar.

Men skillnaden är go´vänner, att den som alltid springer bort, bär också nederlaget med sig i sin grav. Men den som strider och nästan stupar och därmed häcklas av smitarna, den bär på segerhudar i alla sina dar.”

Henrik sa...

"Europa" från Exil. "Medan bomberna faller" är nog bäst textmässigt, speciellt den sista versen.
F ö får din text mig att tänka på Zlatan...
/h