Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

lördag 26 januari 2008

Hell´s ditch?

Hemma igen efter en bussresa utan dvd, i snöstorm men med två nya poäng inskaffade. Att arbeta med människor är märkligt för man vet aldrig vad man får. I dag var det kämpa som gällde men inte så mycket annat. Hade huvudvärk hela dagen och i hallen spelas det som vanligt totempålemusik på högsta volym. Snodde lite kaffe av domaren men det gjorde inte saken bättre och matchen hjälpte sannerligen inte min huvudvärk. På hemresan kunde jag åtminstone koppla av med lite riktig musik i öronen allt medan ks stickade nått märkligt och junisarna lekte nån klapplek längst bak i bussen. They ain´t paying me enough for this som nån sa...

Såg inte ligamatchen igår och tur var väl kanske det. Det är ganska gnälligt nu i takt med alla förluster men som sagt det finns aldrig några garantier när man jobbar med levande material och inte maskiner. Folk reagerar olika och ofta på ett eller flera sätt som man själv inte räknat med. Om man glömmer eller inte bryr sig om individen som människa och bara ser denne som ett objekt på planen så försvinner också känslor i form av bl.a positiv energi samt att det är och borde vara lusten som driver oss.
Själv får jag detta av laget och jag försöker ge tillbaka så gott jag kan. Av föreningen känner jag att jag inte fått det de senaste tre säsongerna. Åtminstone inte tillräckligt.
Klubbkänsla finns knappt längre ju högre nivå du spelar eller tränar i och då måste du som coach ersätta detta med en lagkänsla istället. Vi mot hela världen, typ. Det funkar då jag själv använt mig av detta. Det är lite som man hör om i krig att soldaterna slutar kriga för sitt land - de krigar för kompisen bredvid istället.
Jag tycker att denna känsla saknas hos ligalaget en del säkert lite beroende på de individer som finns där och som kanske inte funkar i grupp, men också det faktum att man har haft fem olika coachkombinationer och, om jag har räknat rätt, fjorton spelare som kommit och gått i olika omgångar. Som en gammal rysk hockeytränare lär ha sagt; för att skapa ett bra lag behövs;
# bra spelare
# en ledare som inte sabbar för mycket för spelarna.
Och när det gäller hockey. Har en kollega som är hockeytränare och de har i år förlorat 35 av 36 matcher. Den trettiosjätte förlorade de efter förlängning. Det finns alltid ngn som har det värre än en själv och därför gäller det som fw vet, att njuta av varje macka.
/henrik

Inga kommentarer: