Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

torsdag 13 augusti 2009

The Unrepentant

Fick en förfrågan från "Anonym" under "Rött" ang samarbete. Tänkte blogga om det. Överlag samarbetar vi i svensk basket inte alls. Tex var jag uppe i Värmland några dagar och de två stora föreningarna där, Arvika och Karlstad upplever jag som katt och hund, eller värre. Det verkar vara bättre om det går dåligt för konkurrenten, än att det går bra för det egna laget är synsättet. Skånsk basket ska vi inte prata om, även om de verkar ha skärpt sig på sistone. Vi här i Göteborg är inte bättre. Kfum Gbg bildades som en missnöjesförening ur Högsbo Basket för drygt ett år sedan. Det gick så långt att jag och The Poet fick ha samtal med varandra för att på ngt sätt reda ut meningsskiljaktigheterna. Fortfarande ses inte Kfum med blida ögon av Högsbo, som upplever att ledare från Kfum värvar spelare. Värvar barn om man så vill. Jag vill tillägga att Högsbo inte är helt utan skuld i denna konlikt då. Det var, enligt vad jag förstått så här i efterhand, ett stelbent och fyrkantigt bemötande från klubbens sida gentemot nuvarande ledare i Kfum när konflikten sattes på sin spets. Så ngt samarbete över gränserna där är ff uteslutet, tyvärr som jag ser det i nuläget. Kvarnby Basket kom med en farmklubbsförfrågan till Högsbo för ca ett halv år sedan, Högsbo tackade nej, men ville ha ett gemensamt samarbete mellan klubbarnas damlag till kommande säsong. Kvarnby meddelade senare att man pga vissa faktorer inte kan tänka sig samarbeta med Högsbo. Från blivande farmklubb till blankt nej på nga månader alltså. Sen började man värva spelare istället. Vilket innebär att jag som Coach i Högsbo får försöka värva spelare av andra föreningar som i sin tur blir lidande. Att sen Westra är totalt handlingsförlamade bara ökar soppan. Till sist vill jag tillägga att detta är Mina egna åsikter och det ska Inte ses som Högsbos officiella ställning. Förmodligen har jag skrivit för mkt redan, but so what. Kan vi få igång en debatt kan vi kanske få igång ett samarbete, men jag tvivlar. Baskethistorien i Göteborg talar för sig själv i detta fall.
/henrik

2 kommentarer:

Anonym sa...

Karlstad & Arvika samarbetar inte, men däremot samarbetar Karlstad, Sunne samt Kristinehamn! Detta har nu blivit KFUM Värmland, farmarlag till Karlstads div1 lag. Alltid något i dessa bistra tider:-)

/zorro

Henrik sa...

Strålande, mer sånt. (Jag visste i.o. för sig om det, men blogginlägget var i sann biwanda neggande)
/henrik