Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

torsdag 18 augusti 2011

Mina stjärnor har slocknat

Eldkvarn! Det var 23 år sedan sist jag såg dom live, men ikväll var det dags igen på Götaplatsen inför storpublik. De inledde med "Nerför floden" något oväntat och än mer oväntat var nästa låt "Jag står upp än", min absoluta "långfinger-åt-alla-som-inte-tror-på-mig-typ-låt". En lite bortglömd pärla. I min bok är Plura nr 2 av svenska låtskrivare, efter Maestro Lundell förstås och de har ju hur många låtar som helst under sin 40-åriga karriär, men spelningen nu var bara på en timme. "Kul att vara i Göteborg....igen, hoppas det blir roligare ikväll", sa Plura med anspelningar av förra årets kokainhärva. Nå, "Mina stjärnor har slocknat", en av mina favoriter gjordes i en helt magisk version med bla Carla Jonssons gitarrspel som var imponerande. Han var f ö grymt bra, men blundar sig ju igenom konserterna. "Han har nog aldrig sett publiken" sa C dy och jag i kör. "Fulla för kärlekens skull", "Älskling kom", "Vägen till paradiset" & förstås "Kärlekens tunga" var låtar som bandet var tajta och bra i. Inför "Kungarna från Broadway" sa Plura att "Prince var tydligen här för ett tag sedan, nu är kungarna här", sådär lagom göttborskt. Sista låten blev of course "Pojkar pojkar pojkar" med bandpresentation innan extranumren "Jag jagar ditt hjärta" och "Ikväll" avslutade en allt för kort konsert. I likhet med Nationalteatern ngt konstiga extranummer, jag hade hellre hört "3:ans spårvagn" eller "Ett hus på stranden", men man kan inte få allt på 1 timme och 5 minuter som jag klockade konserttiden på. Dessutom var det ju gratis! Efteråt konstaterade C dy och jag att Eldkvarn har mycket tåg i sina texter och vi spann vidare på temat med Dio med sina rainbow, Tony Carey med sina highways, Coverdale med sina love, Lundell med sina kvinnor. Nu väntar nästa gubbgäng den 18 september, Uriah Heep. Det ser jag framemot. "This is a thing i´ve never seen before, it´s called easy livin´".
/henrik

Inga kommentarer: