Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

fredag 6 mars 2009

The unwritten law

Det här med ironi är svårt. När jag är i hallen eller ute och träffar folk i andra hallar så får jag en och annan go och ibland spydig kommentar om det jag skriver. Och det är ju precis därför jag skriver, att väcka några slags känslor, men ändå på en sådan nivå att man nånstans klarar av att läsa mellan raderna och förstå ironin i texterna. Visst, ibland är det for real, men oftast inte och de som känner mig vet vad som gäller. Som lärare jobbar jag mycket med läsförståelse och förmågan att kunna läsa kritiskt men också att förstå vad och varför författaren skriver som han/hon skriver. Att få eleverna att bli kritiska humanister med goda vanor typ. I en perfekt värld lyckas jag alltid med detta och i en perfekt värld får jag mina spelare att bli detsamma. Det jag har svårt för är rediga människor, med liten självdistans till det egna egot och dålig förståelse för vad som sker utanför deras egna bubblor. Att vara Coach eller lärare anno 2009 är inte samma deal som det var på 80 eller 90talet. Ungarna är helt annorlunda, några vill vara Zlatan och tror universum roterar runt dom, andra är bortcurlade så de knappt kan ta på sig kläderna själva och förr sa man att man var missförstådd, nu är man kränkt. Snart tror jag bara det finns två yrkeskategorier som har civilkurage nog att säga ifrån ansikte mot ansikte och det är polisen och lärare. Övriga mailar eller chattar. Kanske därför Jonte tex är och alltid kommer att stå högt i min bok. "You got to stand for something or you will fall for anything" som Mellencamp sjunger. Vad står då jag för? Tja, relativt god självdistans tror jag. Jag tar inte alltid mig själv på fullaste allvar och jag blir trött på folk som gör det. "Man är sina val och handlingar" som Lundell skrev en gång i tiden. Gräv där du står. Om Du ska ta denna text på allvar eller inte? Haha, om du ens funderar så har jag lyckats. It´s your choice. Ofta är det också det man inte skriver som är det intressanta. 1 månad kvar till öjs-GAIS och jag har en biljett. Nu närmar sig lidandet igen och I love it!
/henrik

Inga kommentarer: