Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

onsdag 7 maj 2008

Roll the bones part 1

De e la märkligt ändå. När jag skriver subjektiva saker som gränsar till trams så får man reaktioner, såväl positiva som negativa. Mina "listor" tex i blogg nr 100. Ja, t.o.m från skåneklubben som kallar mig "bloggmästare" och anser att biw "har sina poänger". Tolka mig inte fel nu för sjutton, beröm är alltid trevligt och jag bockar hövvet i tangentbordet för denna ehh "utmärkelse". Men, när jag skriver som i förra bloggen som är ehh lite kritisk till vår, inom basketen, självrannsakan så e det dött som i graven. Förvisso har den bara legat uppe ett dygn (och nu trycks den ju ner...) och jag har ingen aning om 10 eller 1000 läser detta men lite förundrad är jag. Men, varför överge ett vinnande koncept? På fredag fyller nämligen Högsbo Basket 50 år och jag är ganska säker på att biw är först med att skriva om det. Tyvärr är ju klubben fullständigt historielös (jag gjorde ett försök för ett tiotal år sedan, men responsen var la sådär från folk) och har varit så sedan en icke namngiven kanslist hivade det mesta av historien i en container på 80-talet. Tyvärr präglas klubben ännu i dag av samma synsätt, "kör för stunden och skit i historien och packa absolut inte upp prispokalerna från kartongerna så folk kan få se vad som en gång har varit". Men jag tänkte då istället lista mina högst subjektiva och för stunden präglade;"Trevligaste basketklubbar" här på biw. Det blir naturligtvis väldigt orättvist, tex kan ju inte en klubb som Arvika komma högt upp även om folket där är trevliga, för vägen dit är ju mördande tråkig. But it´s my blogg and my rules. Här så placeringarna 12-6. I morgon kommer placeringarna 5-1 att presenteras. Only here my friends on biw (and why am i writing in english?)
De trevligaste basketklubbarna!
Plats 12: Kvarnby
Mest för att jag oftast vinner mot dem och för "grand old (sorry) lady" Noaksson. Men bröderna F med farsa har jag alltid gillat och t.o.m varit ass coach för den äldre. Mina en och en halv månad i klubben var också roliga och vad jag behövde då. Underbart är kort, eller?
Plats 11: Örebro
Jag blandar ihop båda klubbarna där, både dam och herr. En härlig gammal hederlig sporthall med suveränt golv(!) och trevliga basketfolk som Stefan, Fagerström och Marcus mfl. Hoppas och tror på ligaspel där tack vare (!) deras golv. Korgarna e kassa dock.
Plats 10: Sanda BG
Jag menar, Miki Herkel, Aulander och Peter bland flera genom åren. Nice people indeed. Surt att oftast torska där bara.
Plats 9: Bankeryd
Det var nga år sedan nu, men ett tag mötte jag Bankeryd ofta. Och med Pliggen var det aldrig tråkigt. Eller lugnt.
Plats 8: Järva
Var uppe på Karlstad Camp i somras och lärde känna nga av coacherna där och träna nga Järva spelare. Lite av förortsrebeller och det gillar jag. Den mest "göteborgska stockholmsklubben" om ni fattar vad jag menar.
Plats 7: KFUM Söder
Enbart med av nostalgiska skäl. Har ingen aning om vem som är med den klubben nu. Men i slutet av 80-talet och mitten av 90-talet hängde jag ofta med Liljemon och Co. Hade jag flyttat då hade jag nog coachat i Söder. Om de hade velat ha mig vill säga.
Plats 6: Marbo/Sätila
Visst, det snackas säkert ett och annat på landet om undertecknad, men fakta är att jag alltid har gillat att möta bönnerna och jag gillar folk som Alm, Broman, Thuresson och framför allt F Almqvist som nog fortfarande är den coach jag har mött flest gånger. En säsong tror jag vi möttes 15 gånger i olika serier. För att inte tala om Thord, som jag alltid snackar med när jag har vägarna förbi. Han är av den gamla stammen och det är positivt menat.Sätila får vara med på ett hörn då de för snart 100 år sedan var intresserade av mig som coach. I dag skulle jag dock tacka nej, vill inte coacha i div 3.
I morgon kommer så plats 1-5 samt "Skämtar du? Inte ens nära listan" och på fredag planerar jag att (faktiskt) hylla 50 åringen. Varför känns det som om jag håller på att göra bokslut?
/henrik

2 kommentarer:

Anonym sa...

Coach Carlsson du är inne på något otroligt viktigt och underskattat i betydelse för att lyckas eller inte med verksamheten som jag ser det när det gäller klubbhistorian.....var tvungen att skriva lite själv om det.

Henrik sa...

Mmhh. Läste ditt inlägg Holmgran, rekommenderas för Er som läser biw. Har en "bibel" hemma på ca 400 sidor "Makrillar, kval och gröna raketer, 100 stimmiga år med Gais". Oerhört kul att ha och viktig på sitt sätt. Historia är viktigt för historien lär ju oss att vi aldrig lär oss av historien...
Jag menar, bloggar kommer ju och försvinner. Och precis som du skriver behöver kidsen veta vad det är för en förening de är med i och kanske kanske återkommer då det där fenomenet som är på väg att försvinna vid namn klubbkänsla...
/h