Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

onsdag 16 april 2008

Mental istid

Min utbildning på universitet lämnar la en del att önska, men jag minns när jag läste samhällskunskap hur en av mina lärare nämnde att vi, som blivande pedagoger skulle akta oss för och att bli, något som han kallade "tombolamänniskor". Ni vet en sån där rund sak som man snurrar runt och så drar man en lott. Oftast står det nit på den, men vad han menade vad att vi inte skulle vara några vindflöjlar eller "vända kappan" dit åt det för tillfället blåser om ni förstår. Jag tycker att det är ett makalöst bra uttryck och det är nått som jag fortfarande kommer ihåg så här många år efteråt. Under tidens lopp har jag stött på dessa "tombolamänniskor" titt som tätt i privatlivet, på jobbet och inom basketvärlden. Människor som man kan få höra än det ena av och än det andra. Man vet aldrig vad dom egentligen står för, men väldigt ofta får man höra skit i efterhand av någon annan. När man som jag jobbar med och kring människor så uppstår konflikter, triviala eller stora. Inget märkvärdigt i det. I skolan kan detta hända ofta. I basketvärlden sker det ständigt då det är en konkurrensmiljö på annat sätt än skolan och vid den här årstiden blommar det upp stort i form av det vi kallar silly season. Det börjar med lösa rykten, som snabbt kan tolkas som sanning och nästa steg är när det börjar sippra in lögner och sedan has all hell broken lose. Just nu befinner vi oss på det andra steget. Och det tar energi av alla. När jag pratar med coachkollegor är vi överens om att det så här långt är nytt rekord i silly. Men som John Mellencamp sjunger; "you have to stand for something or you will fall for anything". En bättre översättning av uttrycket tombolamänniska har jag inte upptäckt.
/henrik

2 kommentarer:

Anonym sa...

Själv hör jag tamigfan ingenting. Messa mig det du hör, Carlsson.

Henrik sa...

Vad bra att du ber om det så anonymt;)Tids nog Fredrik, tids nog...
/h