Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

söndag 13 april 2008

My beautiful reward.part 2

Fick i fredags besked att styrelsen inte ville förlänga kontraktet med mig. Och sånt får man naturligtvis ta om det finns en vettig förklaring men sorry det kan jag inte hitta. Orsaker till att coacher får gå bör enligt mig vara ngt eller flera av följande;
1. Dåliga sportsliga resultat. På tre säsonger har jag coachat laget till en andra plats och en första plats vilket innebar sportsligt bra nog för kval. Styrelsen tackade nej. Denna säsong kom vi på sjätte plats med lika många poäng som fjärde laget och sportsligt överraskade vi alla. Totalt vann vi 49 av 62 seriematcher dessa tre säsonger.
2. Att man inte utvecklar spelarna. Under mina tre år har inte mindre än 13 egna produkter tagits upp i a-laget. Jag har tränat dom fem till sex ggr i veckan. Jag anser nog att alla blivit bättre basketspelare.
3. Spelarna vill inte ha kvar dig. Spelarna visste inget när jag sa till dem i eftermiddag. På deras reaktioner tror jag nog att dem inte blev så glada. Bara för att de är unga så ska man inte köra över dem utan lyssna till vad spelartruppen vill. Det har man inte gjort.
4. Du har coachat laget för länge. Jag har coachat a-laget i 3 säsonger. 10 av truppens 15 spelare har bara haft mig denna säsong, så det argumentet finns inte heller. F ö gjorde jag min åttonde (!) säsong med gamla p77 när vi gick till u20 sm final, vann festivalen och gick till slutspel i basketettan. Är det nått jag tycker jag är bra på, så är det att bygga lag.

Motiveringarna jag fått är "vill ha en förändring". På vad då? Vad är inte tillräckligt bra? samt "nån annan ska få chansen". Allvarligt? Pratar vi om div 1 eller pratar vi om brännboll på skolgården där nån skriker att det är vår tur att vara inne?
Jag kan inte tolka det på nått annat sätt än att det är personligt. Folk vill ha bort mig av olika anledningar, den främsta tror jag är att jag inte går i koppel och jag håller inte tyst och jamsar med. Detta pga att jag har coachat i 25 år, är utbildad elittränare samt lärare sedan mer än tio år tillbaka. Jag vet vad jag gör i hallen. Jag har med undantag av ett och ett halvt år coachat i Högsbo sedan -82 och sett folk komma och gå, såväl spelare som ledare och inte minst styrelsemedlemmar. Att få veta att man inte är önskvärd fem dagar innan ens kontrakt går ut och med över trettio år i klubben bakom sig gör mig självklart besviken. Det finns småpåvar och föräldrar som inte har nån kunskap över hur man bygger ett lag och hur lång tid det tar, som inte vet vad som krävs för att coacha på denna nivån och som driver i mina ögon helt fel frågor.
Jag skulle kunna skriva en bok om mina diskussioner om huruvida medicinväskan och dess innehåll ska handhas, huruvida spelare ska få dricka utanför hallen eller inte, vilket omslag man ska ha på cdn efter matchen samt ett förbannat gnälligt och peidistalvuxet tillvägagångsätt gentemot spelarna under delar av säsongen.
Idag avslutade vi med vinst i UDM med 2 poäng. Det är sällan mina lag förlorar jämna matcher. fw messar att "Högsbo behöver dig mer än vad du behöver dom". Konstigt, samma sak messade jag je i vintras. Vad som händer nu vet jag inte. Men coacha vill jag fortfarande. Frågan är vad och var.
/henrik

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett förslag till nytt lag.
Pojkar 02 i den nybildade föreningen GAIS-basket.

Ja vad skall man säga,otacksamhet är världens lön.

Anonym sa...

Ja du lillebror. Så känns det faktiskt. Problemet med x är att han inte gillar bollar. Men det är kanske inte ett problem? Mitt liv hade varit fan så mycket enklare utan dessa basketbollar. För att inte tala om fotbollar.
/henrik