Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

måndag 18 februari 2008

Even a dog can shake hands

Tillbaka i fållan igen. Jobbade efter tre dagars sjukdom och en veckas ledighet. Om skolan skulle jag kunna skriva mycket, men då skulle jag riskera sparken. Men en sak jag har lärt mig är att det aldrig är barnens fel. Jag har trettio görgoa ungar som jag inte skulle vilja byta bort. Nä, problemen i dagens skola stavas föräldrar, organisation, ekonomi, adminstration och dessa förbannade politiker med supernanny björklund i spetsen. Kom igen, vem vill inte ha ordning i skolan? Små skolor, små klasser ger små problem svårare är det inte men det kostar för mycket. Och vår undervisning då? Varför ska jag behöva traggla med värdegrundsfrågor som skall komma med modersmjölken istället för algoritmer? Eller "social emotionell träning" (jo det heter faktiskt så) istället för levnadsvillkor för fattiga i Afrika? Och tjudra den f-n på Ven som kommit på det här med konferenser! För att inte tala om alla handlingsplaner för gud vet allt, läroplaner, kursplaner, arbetsplaner och f-n och hans moster. Jag är av princip ytterst skeptisk till den här med "planer" som sträcker sig flera år. Det är lite Jönssonligan över det och redan på gamla Sovjet tiden sprack deras femårsplaner gång på gång. Lev i nuet, gräv där du står och kika framåt en liten liten bit. Så skulle såväl skolan som basketen faktiskt utvecklas. Alla dessa nerskriva planer på gud vet allt är bara just ord. "Handling utan vilja kommer ingenstans, vilja utan väg har inte en chans" som UL sjunger. Men gör inte vägen så krånglig eller så lång, man tröttnar ju halvvägs. Men det var kul att träffa ungarna igen tro inget annat. Annars är februari tillsammans med november sega månader i basket. Man vill liksom att det ska ta slut och att man ska nå sitt mål nån gång, även om vägen är så mycket viktigare som jag tidigare har skrivit.
Var inte på landet igår, synd för rent filosofiskt skulle det ha varit intressant att se en sådan vändning som där skedde. Det skulle man kunna ha många långa konferenser om.
Tjusningen med idrott sa nån, tjudra den fommen på Ven också!
/henrik

Inga kommentarer: