Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

torsdag 21 februari 2008

The rain came down

Ett sånt sketväder. Är man inte redan deprimerad så blir man ju. Pratade med en reporter från Gp i dag. Det kommer väl nått om nga dagar och nej, vi pratade inte om vädret. Många av tjejerna messar om att de är sjuka, blir svårt att få fullt lag på lördag och jsm närmar sig, det är som jag har skrivit innan, februari är en redig sketmånad. Läser lite på olika basketsajter, det är tydligen nån landslagscoach som har hoppat av pga trakasserier, vet inte vem men konstaterar att vår sport har problem. Men det är ju inget nytt. Läste en intressant debatt på ett annat forum om det här med returtagning contra tre poängsskytte. Man försvarar än det ena och det andra. Här måste jag dock konstatera att det åtminstone i damettan skjuts åt h-te för mycket trepoängare. Vissa lag skjuter fler trepoängare än tvåpoängare emot oss och har gjort under flera år. För mig är det obegripligt. Vem som helst kan skjuta en trea i damettan, det är inget bekymmer men du vinner aldrig aldrig en match från trepoängslandet. Du kan komma ifatt på ung samma sätt som om du sätter upp en zon, men du vinner aldrig. Själva skjuter vi även i år i särklass minst antal skott från trepoäng och det är ett ytterst medvetet val från min sida. Vi har inte sämre skyttar än andra lag, men halvplansspel handlar om bra mkt mer än skytte. Det som vinner basketmatcher är returtagning och försvarsspel. Inget annat. Det är märkligt att så få förstår det och detta borde vara en del av en "svensk modell" för att nå framgångar med våra landslag. Jfr med handbollslandslagets olika gurkburkar. Därmed inte sagt att det är förbjudet att skjuta trepoäng, men när man skjuter fler skott därifrån än från straffkast och tvåpoäng så är det mer volleyboll än basket tycker jag. Självklart kan det vara svårt om man saknar längd, men även utan ks så gör vi annat än att bara skicka upp satelliter från downtown. F ö läser jag i statistiken att vi är laget som det är svårast att göra poäng på, både från tre och tvåpoängslandet, vi snittar ca 53 p i baken per match. Och vi har vunnit tretton av arton. Returtagning och försvarsspel var det ja. Hör ni hur mycket jag klappar mig själv på axeln..?
/henrik

Inga kommentarer: