Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

tisdag 11 mars 2008

I can stop the world

Vinner Solna sm är det fel på svensk basket. I kvällens match vann hemmalget fullt rättvist efter att ha lett från start till mål. Utan ts och es och med, kan man förmoda halvtaskig inställning från Solna, bara min gamle favorit lm visade kämpatakter hos stockholmarna, medan omskrivne rm mest agerade kamikazepilot i slutet för att ragga foul. Och det var den gnälligaste coach jag upplevt på år och dar, nochalant i början av matchen med händerna i fickan mest hela tiden, även på timeouter och sen när han började fatta att de kunde förlora vad det gnäll på varje domslut, eller icke-domslut som gick laget emot. Hela tiden. Och när hemmalaget gjorde poäng var det gnäll på de egna spelarna. Att man sen kom med helt fel inställning till matchen och skjuter hiskeliga 42 trepoängsskott på 40 minuter gör att man som åskådare undrar lite över ehh nån slags gameplan och framför allt nån slags självkritik, men jag ger mig fan på att det kommer att stå att det var golvet i hallens fel. Eller domarnas förstås. Träffade legenden Lasse Andersson i hallen, pappa till Martin (p73) och Robert (p77) som jag båda coachade för som det känns länge länge sedan. För er som inte kan er baskethistoria var Lasse Göteborgs första landslagsspelare i basket när han lirade för Bagaregården förra seklet. Har många goa historier om och med honom. Bla när vi var i Kinna och Lasse körde ena bilen. Efter taktiksnack med laget före matchen mötte jag honom genomsvettig i en trappa och han sa "nu har jag gjort dem nervösa, när t.om han som kör bilen sätter treor". Då hade han stått och skjutit innan matchen som en dåre, fanns ju inga treor på hans tid. Idag skakade han hand med mig så kaffet i min kopp flög all världens väg och jag minns historien när han spelade och hans lag låg under med 40 poäng i halvlek och deras ordförande kom ner till omklädningsrummet och sa "jaja, men det är ni som har liret gubbar", Hahaha. Jag hade nog dödat fommen. Fick en del att försöka reda ut efter matchen ikväll, ibland blir man bara så besviken och trött. Kommunikation är ett måste i alla typer av sammanhang och när den klickar kan det uppstå problem. Precis en sådan situation har vi nu fått av nått som inte hade behövt bli en situation. Men kommunikationen är undermålig i klubben som jag har skrivit i en tidigare krönika på klubbens hemsida. Vi pratar bredvid och om varandra istället för med varandra och det är väldigt mänskligt, men inte bra. Jag och jf får väl råda bot på detta, men jag anser mig vara mer än bara coach i basket för ett tjejlag. Det räcker inte att bara lära ut basket. Jag trodde jag hade det mandatet. Får väl se i veckan. Läste coachholmgrans nya blogg igår och har nu för första gången blivit "länkad" (tror jag att det heter), kan fan inte det själv och tyvärr har den gode holmqvist stavat mitt namn med k istället för c. Men tack ändå, inte så dåligt av en skåning;)
/henrik

Inga kommentarer: