Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

onsdag 25 juni 2008

Children of the damned

Var en vända på jobbet och behövde fixa en sak, fick också reda på nya lönen och se där, en liten höjning vart det. Säger som Fish (Marillion) sa en gång när han fick höra att deras senaste platta hade sålt bra, även i Sverige, "fint, då har jag råd med ketchup på korven". Ja, fast på engelska då fast med skotsk accent. Köpte gt på vägen hem och läste olsson, som ibland kan få till det i sina texter. Denna gång var det förstås möcke om fotbollsem och om zlatan men på slutet vart det intressant. Han menade att vi i Sverige vet en sak, att det är fult att elitsatsa på barn i tidig ålder. Att tex fjärdeklassare inte ska få satsa på då tex fotboll och att man menar att ingen elitstjärna blir gjord vid en sådan satsning vid nio års ålder. Den gode olsson höll inte med och menade att vid denna ålder så tas ju barnen ut till tex sång och musikklasser och det är min själ ingen enkel sak. Det verkar funka, men inte inom idrotten? är hans tes, antar jag. Själv vet jag inte vad jag tycker, har varit emot en tidig elitsatsning och är nog det fortfarande tror jag. Vad debattörer som olsson ibland glömmer eller bortser ifrån är ju att idrott endast är en del av samhället i stort. Och att då ta denna debatt om elitsatsning på barn bara för att vi inte är i semifinal i em stämmer inte riktigt. Som land bor jag fan så mycket hellre i Sverige än i tex Turkiet, Tyskland eller Holland. Vårt sociala nätverk känns enna lite bättre än deras. Däremot har han rätt i att det satsas för dåligt på unga spelare i Sverige och att vi tycker att en 25åring är "lovande" medan övriga länder slänger in yngre förmågor mycket tidigare. Point taken. Hur är det inom svensk basket då? Tja, på damsidan är det ungt. Hörde en siffra på om det var något kring 100 st spelare födda 89-91 som spelade i damligan och de båda ettorna förra säsongen. Herrsidan har jag ingen koll på men tvivlar att det var lika många. Själv startade jag nästan varje match med en 91:a, en 90:a, två 89:or och en sjuttifemma då. En av dessa började spela basket vid just nio års ålder, ingen "elitsatsning" dock och har spelat tre säsonger i ettan samt ska studera och spela basket i Kanada till hösten. Själv är jag mer stolt över vilken bra människa hon har blivit och att hon gick ut med bra betyg och har gott om vänner. Men sånt är la inget som skapar rubriker hos folk som olsson.
/henrik

Inga kommentarer: