Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

tisdag 17 juni 2008

Jump

"Träningspassen handlar om mycket finlir som han inte kunde sätta på pappret, och det har jag tagit efter honom. Du kan inte veta vad som kommer att hända när du sitter hemma och skriver träningsprogram. Först under genomförandet ser du vad som verkligen händer." (Tregaro om Nousiainen) Ett av flera tankvärda citat från boken som jag läst ut nu, även om det är en bok som man inte ska läsa pärm till pärm, utan mer återkomma till då och då. Intressant för en lagspelscoach att läsa vad en som tränar individer (jaja, det gör ju vi i lag också, men jag hoppas du hajar va jag menar) har för filosofi. Citatet ovan kan jag skriva under på direkt. Vill minnas att jag i början av min coachkarriär skrev detaljerade träningsprogram med exakta tidsspann. Det har jag sedan länge slutat med, nu senast var det mest nerklottrat drills med namn som "Herkeldrill", "Frivolddrill", "Enjebodrill", "Rigadrill", "Järvadrill", "Screendrill", "Jontedrill" och så några egna ideér då. Fullständigt obegripligt för alla utan mig, fråga bara ml som bara skakade på huvudet när jag visade min träningsplanering. Långsiktigt är det dock naturligtvis viktigt att man vet vad, när, varför och inte minst hur man ska göra det man ska göra. Men att detaljplanera funkar sällan, det har jag lärt mig också i skolans värld. Tregaro har annars en positiv syn i allt och det som är utmärkande är att han framhåller teknikens överlägsenhet över fysiken. Så tolkar jag det i alla fall, utan att strunta i fysiken of course. Och se på han Olsson, lång men inte så mycket muskler, mer än de han behöver. Och se på fotbollsem, nog vann Spaniens teknik över Sveriges fysik i det långa loppet?
Ett annat tankeväckande citat från boken lyder; "Ett roligt experiment hade varit att se min grupp ägna sig åt en lagsport som basket eller fotboll. Självklart ligger vi långt under de spelarnas bollkontroll och speluppfattning (inte alls säkert...) men om vi vänder på det och tänker oss elva elitspelare med mina friidrottares fysik" (ja, klart de har god fysik, tolka mig inte fel nu...) så skulle det bli ett riktigt bra lag". Härmed är the league club, the club och GAIS tipsade.
/henrik

Inga kommentarer: