Summa sidvisningar

Alla föreningars förebild;GAIS

Alla föreningars förebild;GAIS

söndag 1 juni 2008

Inte ett ont ord

Det har spelats Miki Herkel cup nyligen. Kommer ihåg när den hette Spring cup och var en turnering för juniorer med stadslag och olika utländska lag. Minns ett år när jag hade stadslaget för typ femte året i rad (och så var det rikslägret i södertälje nån vecka senare, fan vad man for omkring förr i tiden) och man hade lag från Litauen och lag som Iraklis och Olympiakos från Grekland. Minns att vi, ja Göteborgs stadslag alltså, detta var innan wbdfs tid, mötte just Olympiakos i semifinalen. Jag kom med en sleten gbbf vimpel och fick både videofilmer, nått alkoholhaltigt att dricka, tröja och vimpel av grekernas coacher. De skrek och rökte som borstbindare och deras juniorer var förmodligen halvmiljonärer redan. Vi hade Jonas och några hederliga grovarbetande förortskids och själv, hehe stod man sig nog slätt i kunnande mot coachmaffian från Grekland. Jag tror vi loosa med ca 20 men vi vann tredje pris matchen och Jonas samt tre greker och nån litauier tror jag, kom med i allstar. Gbbf blev så till sig att vi fick pris när vi kom hem även av dem. Herkel var min mentor. Hade honom på förbundstränarkursen och mötte honom många ggr när han hade sanda och brahe. Hans mantra, "det gäller att skapa goda vanor, Henrik", har jag som stående första punkt på alla föräldramöten som jag har och har haft, såväl i skolan som inom basketen. Minns att han en gång berättade om sin första träning i Sverige och hur han efter en halvtimme, trött på att skjuta själv frågade när träningen skulle börja egentligen. Vi kan inte träna, vi är bara nio st var svaret han fick. Tog inte lång tid innan han började coacha själv och tur var nog det. Som flera andra stora ledare gick han bort allt för tidigt, men minnena har några av oss kvar.
Sommaren är annars officiellt invigd nu, då poolen har monterats upp under helgen. Och celtics möter lakers. Helgens roligaste var felstavningen på text-tv; Kobe Kryant. Gråtmyra? Touché!
/henrik

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir det nån basket i nån annan klubb eller är det fotboll som gäller nu?

Ha en skön dag oavsett, men kom igen nu bollar måste studsas med händerna :-)

Henrik sa...

Vi får väl se Andreas. Coacha basket har jag ingen tanke att sluta med. Som Arnold så fulländat säger; I´ll be back.
/h